بازاریابی گردشگری چیست؟

بازاریابی گردشگری چیست؟

  • مجله چتراتا
172

بازاریابی گردشگری یعنی پیش بینی نیازهای مشتری برای خدمات و در وهله اول شناسایی این نیازها و شناسایی محصولات گردشگری و فراهم نمودن محصولات و خدمات برای تأمین آن نیازها و مطلع ساختن مشتری، و در انتها ایجاد انگیزه خرید در آنها که موجب تأمین رضایت مشتری و اهداف سازمان خواهد شد.

بازاریابی گردشگری چیست؟

 بازاریابی گردشگری  یعنی پیش بینی نیازهای مشتری برای خدمات و در وهله اول شناسایی این نیازها و شناسایی محصولات گردشگری و فراهم نمودن محصولات و خدمات برای تأمین آن نیازها و مطلع ساختن مشتری، و در انتها ایجاد انگیزه خرید در آنها که موجب تأمین رضایت مشتری و اهداف سازمان خواهد شد.

درک مفهوم بازاریابی گردشگری

بازاریابی گردشگری را امروزه همراه با  استراتژی های بازاریابی در زمینه گردشگری می دانند. بسیاری از کشورهای جهان وجود دارند که گردشگری نقش مهمی در افزایش تولید ناخالص داخلی آنها دارد پس در چنین مواردی، بازاریابی توریسم به یک موضوع مهم تبدیل می شود.

در واقع مکان هایی که احتمالا به عنوان مهمترین نقاط جذب گردشگران محسوب می شوند، مکان هایی هستند که بازاریابی گردشگری بیشترین رشد را دارد. در حال حاضر این نوع گردشگری در مورد استفاده از چند استراتژی و تکنیک بازاریابی برای تقویت صنعت گردشگری در آن محل است.

سه بخش عمده و مجزا در صنعت گردشگری

1.    حمل و نقل

2.    تسهیلات

3.    آژانس های مسافرتی

 

ویژگی های بازاریابی گردشگری

قاعدتا محصولات صنعت گردشگری را می توان از نوع خدمات قلمداد کرد و جزو تولیدات ملموس سایر صنایع به حساب نمی آیند. تفاوت عمده ای بین بازاریابی یک کالا و یک خدمت وجود دارد و این از ویژگی های متمایز کننده این صنعت است.

چه ویژگی هایی باعث تمایز بازاریابی در گردشگری می شوند ؟

1-در صنعت گردشگری، مشتری در تولید خدمت مشارکت می کند.

مهیا کردن خدماتی که باید به توریست ها ارائه کرد و همزمان مصرف کردن آن.  هر قدر رابطه ی متقابل بین سرپرست و راهنمای گروه آنها، از یک سو و بازدیدکنندگان از سوی دیگر بیشتر و قوی تر باشد، خدمت بهتری ارائه خواهد شد و آنها از این گردش لذت بیشتری خواهند برد.

2-محصولات این صنعت قابلیت انبار کردن و ذخیره سازی را ندارند.

در گردشگری، محصولات، درست در جایی که به آنها نیاز است و باید مصرف شوند، قابل ارائه هستند.مثلا یک خانواده با کودکی گرسنه نخستین رستورانی که قیمت مناسبی دارد برای صرف غذا انتخاب می کند و نمی تواند منتظر باز شدن یک رستوران خاص بمانند.

3-نیاز به نیروی کار فراوان

نیاز به نیروی کار ، یکی از ویژگی های مهم و تاثیر گذار در بازاریابی گردشگری است. به این دلیل که همواره بین مشتری و ارائه کننده خدمت رابطه ی متقابل وجود دارد و باید تعداد بیشتری کارمند و یا کارگر به کار گرفته شوند.

4-محصولات گردشگری، نامحسوس و ناملموس هستند.

خدمت به سختی قابل اندازه گیری و مشاهده است و نمی توان براحتی آنرا سنجش کرد و تنها راه سنجش آن بررسی رضایت مشتری ها آن هم از طریق پرسش و نظر گرفتن از آنهاست.

نقش حمل و نقل در بازاریابی گردشگری

خدمات در حمل و نقل هواپیمایی و ریلی نیز شاهد تغییراتی بوده و مواردی نظیر بلیط های سراسری برای دانشجوها و توریست های مقصد که می توانند با خدمات اولیه و ضروری به چندین کشور مسافرت کنند تا قطارهای لاکچری و اکسپرس را که با عبور از زیر دریا برای مسافرت های تفریحی در نظر گرفته شده، دربر می گیرند. این امر نشان از نقش گسترده خدمات ریلی در زمینه بازاریابی گردشگری دارد.

تسهیلات در بازاریابی گردشگری

برای ارائه تعریفی از تسهیلات در بازاریابی گردشگری می توان اینگونه عرض کرد که شامل هتل ها از بزرگترین هتل های بین المللی تا اقامتگاه های خصوصی مستقل و کوچک را شامل می شود.

 بسیاری از اقامتگاه های کوچک برای کسب تشخص در بازار بسیار رقابتی به صورت کنسرسیوم  با یکدیگر ادغام شده اند و با یک عنوان تجاری به طور مثال می توانند خدمات رزرو جا را به صورت مرکزی ارائه کرده و اعتبار ویژه ای نزد مشتریان کسب کنند و از این طریق با اقامتگاه های بزرگتر که به صورت زنجیره ای اداره می شوند، به رقابت بپردازند.

برنامه ریزی بازاریابی گردشگری چگونه است؟

برنامه ریزی از فرایندهای متعددی تشکیل شده است که در این بخش از دیدگاه بازاریابی گردشگری مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد. بنابراین در وهله نخست شناسایی مشتری خدمات و محصولات گردشگری برای تأمین اهداف سازمان ضروری است.

محیط بازاریابی گردشگری

در  این محیط  ما با دو نوع انالیز شرایط محیطی مواجه ایم: یک محیط خرد و یک محیط کلان. محیط خرد همان محیط داخلی سازمان است که به منظور تشخیص نقاط ضعف و قوت سازمان باید از طرف مدیریت با دقت کامل بررسی شود و محیط کلان نیز کل صنعت گردشگری را تحت تأثیر قرار می دهد.

هدف تجزیه و تحلیل محیط بازاریابی گردشگری عبارت است از:

1.    شناسایی عوامل

2.    کنترل عوامل در صورت امکان

3.    و در آخر استفاده از فاکتورهایی که موجب بهبود شرایط رقابتی می شوند

همچنین در بازاریابی گردشگری عوامل محیطی  به چهار دسته اصلی فرهنگی،سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فنی تقسیم می شوند.

 

مرتبط:

زیباترین کوه های غیر آتشفشانی ایران