زیباترین کوه های غیر آتشفشانی ایران

زیباترین کوه های غیر آتشفشانی ایران

  • مجله چتراتا
172

کشور عزیزمان ایران دارای کوههای سر به فلک کشیده زیادی می باشد که هر یک از لحاظ ویژگی در جایگاه خاص خود قرار دارند و ما در این مقاله از چتراتا قصد داریم تا شما را با تعدادی از این کوههای زیبا آشنا کنیم.

زیباترین کوه های غیر آتشفشانی ایران

کشور عزیزمان ایران دارای کوههای سر به فلک کشیده زیادی می باشد که هر یک از لحاظ ویژگی در جایگاه خاص خود قرار دارند و ما در این مقاله از چتراتا قصد داریم تا شما را  با تعدادی از این کوههای زیبا آشنا کنیم.

1.    کوه دنا

کوه دنا همان آلپ ایران است که البته بزرگترین و بیشترین چین خوردگی در رشته کوه زاگرس را نیز دارا می باشد. کوه دنا از لحاظ موقعیت جغرافیایی با سه استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم مرز است.کوه دنا دارای قله های بسیاری می باشد که مهمترین و مرتفع ترین آنها قله قاش مستان یا بیژن سه می باشد  و گل فرهاد کوتاهترین قله کوه دنا می باشد.

ارتفاع قله دنا چهار هزار و چهارصدوچهل وهشت متر است. دنا همچنین گونه های گیاهی متنوع زیادی دارد که بلوط ‌های هزار ساله‌اش از مهمترین و برترین ویژگی های این کوه می باشد و گونه‌های علفی و بوته‌ای دیگری از جمله: گون،سرو کوهی و ارژن را نیز شامل می شود.

‌از گونه های جانوری منطقه دنا نیز که بسیار منتوع می باشد شامل:  کبک دری، پلنگ، خرس قهوه‌ای،خوک وحشی، راسو،سیاه گوش، گوزن زرد ایرانی و بز می باشد که دراین منطقه شکار ممنوع است و از سوی سازمان یونسکو نیز دنا ذخیره‌گاه زیست‌کره نامیده شده است. 

2.    کوه های مریخی

کوه های مریخی از فضا نیامده اند و یا به کشور دیگری تعلق ندارند ،این کوه ها  از لحاظ موقعیت جغرافیایی در  چهل کیلومتری بندر گواتر چابهار می باشند و در سمت راست درای عمان می باشند. کوههای مریخی همانی است که می شود همزمان چهارده صورت فلکی را در اسمان شفاف آن مشاهده کرد.

 این کوه ها به دلیل شباهتشان به کوه های مریخی به این نام معروف شده اند و از لحاظ ظاهری دارای شیارهای بسیاری به رنگ سفید وطوسی می باشد.

کوه های مریخی زمانهای بسیاری در معرض فرسایش بوده اند و به همین دلیل هیچ گونه گیاهی در آن یافت نمی شود ولی اخیرا در این کوه ها فسیل های صدف،ماهی ونهنگ پیداشده است که نشان دهنده این است در زمانهای دور این کوهها در زیر دریای عمان قرار داشته اند و با جزر و مد دریا به این شکل رسیده اند.

3.    زردکوه

یکی دیگر از کوه هایی که در رشته کوه زاگرس واقع شده است و بعد از کوه دنا میتوان آن را جز بلندترین کوه های این رشته کوه دانست، کلونچین بلندترین قله این رشته کوه است.

ارتفاع آن حدود چهار هزار و دویست متر براورد شده است  و از لحاظ موقعیت جغرافیایی زردکوه از غرب استان چهارمحال و بختیاری تا شرق و شمال شرقی استان خوزستان کشیده شده است. یکی از مزایای و ویژگی های  برجسته زردکوه بختیاری، داشتن ذخایر طبیعی آب است و  سرچشمه دو رودخانه کارون و زاینده ‌رود متعلق به این دامنه می باشد.

 

لازم به ذکر است که این کوه دارای یخچال های تماشایی بیشاری می باشد که یخچال‌های چال میشان، ایل بیگ،‌پورسونان و خرسان از یخچال‌های مهم این رشته کوه هستند. بیشتر کوه نوردان نیز دامنه شمالی را برای فتح این قله انتخاب میکنند، زیرا دامنه جنوبی دارای شیب تندی می باشد که صعود را خیلی سخت و دشوار می کند.

4.    کوه بینالود

کوه بینالود از دیگر کوه های زیبای ایران می باشد که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شمال نیشابور واقع شده است و این کوه مشهد را از نیشابور جدا می کند. بلندی این کوه حدود سه هزار و دویست و یازده متر براورد شده است و این کوه را بام خراسان نام نهاده اند. طول آن یکصدوسی کیلومتر می باشد و به جنوب غربی قوچان می‌رسد.

بلندترین قله این رشته‌کوه نیز شیر باد است و در شمال شرقی نیشابور واقع شده و کوهنوردان در تابستان مسیر یال گرده را برای صعود انتخاب میکنند ولی در زمستان این مسیر امن نیست و ممکن است دچار ریزش بهمن شود. البته مسیر دیگری هم است که تا رسیدن به قله در حدود سی و سه ساعت زمان می برد ولی مستلزم مهارت و خبرگی می باشد.

 

 

مرتبط:

از طرح توجیهی گردشگری چه اطلاعاتی دارید؟