آیا می دانید دروازه جهنم در کجاست؟

آیا می دانید دروازه جهنم در کجاست؟

  • مجله چتراتا
172

در کشور ترکمنستان استانی به نام آخال وجود دارد که مردمان بومی این استان از آن به عنوان دروازه جهنم یاد می کنند.این دروازه که از لحاظ ظاهری همانند گودالی عمیق و بزرگ است، دارای عمق بیست متری است و بیش از پنج هزار متر نیز وسعت دارد.

آیا می دانید دروازه جهنم در کجاست؟

همیشه ما زیبایی ها و طبیعت بسیاری از مناطق ایران و جهان را به بهشت توصیف کرده ایم ولی تاکنون در مورد جاذبه ای که به جهنم تشبیه شده باشد ، چیزی شنیده اید؟

ما در این مقاله از چتراتا به شما این جاذبه دیدنی و هراس انگیز را معرفی می کنیم با ما همراه باشید.

دروازه جهنم

در کشور ترکمنستان استانی به نام آخال وجود دارد که مردمان بومی این استان از آن به عنوان دروازه جهنم یاد می کنند.این دروازه که از لحاظ ظاهری همانند گودالی عمیق و بزرگ است،  دارای عمق بیست متری است و بیش از پنج هزار متر نیز وسعت دارد. همچنین این دروازه دهانه ی بزرگی به قطر هفتاد  متر نیز دارد.

گرمایی که از خود این گودال متصاعد می شود از فاصله پنجاه متری قابل احساس است و دمای محیط آن به پنجاه وپنج درجه سانتیگراد نیز می رسد.

علل تشکل دروازه جهنم

در اواخر قرن نوزده، گروهی از محققان که متعلق به شوروی بودند تصمیم گرفتن که به دنبال نفت وگاز بگردند.این گروه محقق، هدف اصلی شان کشف نفت بود که اتفاقی به میدان گاز رسیدند و تصمیم گرفتند تا از این گودال عظیم و غنی، گاز استخراج کنند.

 در طول این استخراج به علت استفاده ازتجهیزات ناکافی، باعث شدند حادثه ای مهیب رخ دهد که اگرچه این حادثه آسیبی به آنها وارد نکرد اما گاز متانی که از آن نشت می کرد ، هم برای سلامت محیط زیست و هم مردم آن جا ضرر داشت.در این شرایط، محققان شورو و دانشمندان دنبال راه حلی بودند تا بتوانند از متصاعد شدن گازهای سمی این حفره جلوگیری کنند و آن ها در آن لحظه تصمیم گرفتند تا مواد منفجره را به داخل این گودال بیندازند تا تمام گازها آتش بگیرد و ظرف مدت چندین روز بسوزد ولی سرانجام کار اما چیزی نشد که آنها پیش بینی کرده بودند و حالا چهل سال است که دروازه جهنم ترکمنستان در آتش می سوزد و فعال است.

اثرات مخرب دروازه جهنم

درست است که دروازه جهنم ترکمنستان یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری این کشور  می باشد اما متاسفانه نمی توان تاثیرات مخرب آن را روی محیط زیست و انسان ها نادیده گرفت. این گودال در حدود چهل سال است که در حال سوختن است و تا به امروز مقدار غیر قابل اندازه ای گاز از خود متصاعد کرده است، که این گازها هم برای سلامت انسان ها مضر  می باشند و هم باعث گرم تر شدن کره ی زمین می شوند.

 در سال 2010 رییس جمهور کشور ترکمنستان دستور به از بین بردن این آتش و بستن این گودال هراس انگیز داد ولی متاسفانه تا به امروز این دستور عملی نشده و جلوی این ضرر گرفته نشده است.

مرتبط:

آشنایی با ساز و کار یک آژانس مسافرتی