آشنایی با روستای زیبای ورکانه

آشنایی با روستای زیبای ورکانه

  • مجله چتراتا
172

روستای چشمه قلقل یا ورکانه قدمتی بالغ بر چهارصد سال است و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در کوهپایه زاگرس مرکزی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که بخش اصلی این روستا مرکز روستا می باشد که در اطراف آن تعداد زیادی قنات قرار دارد و قدمت آن را میتوان به دوران صفویه نسبت داد

آشنایی با روستای زیبای ورکانه

در این مقاله از چتراتا به سراغ روستای زیبا و در عین حال خاص ورکانه در استان همدان رفته ایم،این روستا که به تازگی هم معروف شده است در سریال علی البدل ، بسیاری نظاره گر آن بوده اند.پس با ماهمراه باشید تا با این روستای زیبا آشنا شویم.

روستای ورکانه

روستای چشمه قلقل یا ورکانه قدمتی بالغ بر چهارصد سال است  و از لحاظ موقعیت جغرافیایی در کوهپایه زاگرس مرکزی قرار گرفته است. لازم به ذکر است که بخش اصلی این روستا مرکز روستا می باشد که در اطراف آن تعداد زیادی قنات قرار دارد و قدمت آن را میتوان  به دوران صفویه نسبت داد.

این روستا یکی از روستاهای دهستان الوند می باشد و در دامنه کوه جای گرفته است روستا به دلیل معماری خاص و ویژه ای که دارد شما را به تحسین وا میدارد که در جلوتر با هم معماری آن را بررسی خواهیم کرد.

علت نام گذاری روستای ورکانه

روستای ورکانه دارای معنی محلی است و این نام در زبان کردی می باشد. ورکانه که از دوبخشی (ور) به معنای کنار و بخش دوم (کانه) به معنای چشمه می باشد و با گذاشتن این دوبخش در کنار هم معنای کلی که از آن شکل می گیرد.

روایت دیگری هم است که به دلیل قرار گرفتن معدن در نزدیکی این روستا و پر بودن این معدن از سنگ ورکانه میتوان گفت که ممکن است به این علت این نام را نهاده باشند. در مجموع این نام با این معنی کاملا زیبا و بجا  است و با منطقه جغرافیایی که واقع شده است سنخیت دارد.

علت زیبایی بی نظیر این روستا

این روستا به به نام چشمه قلقل هم معروف است،و اخیر در آثار ملی به ثبت رسیده است. معماری روستای ورکانه کاملا خاص است و وقتی شما وارد این روستا می شوید فرشی از سنگ را در کوچه وخیابان این روستا پیش روی خود حس می کنید.

باغ هایی که در این روستا موجود است، زیبایی فراوانی را به این روستا بخشیده است. همچنین این روستا در کنار خود دارای دره های فراوانی از قبیل دره یورد صفرخان، دره خان، تخته سنگ، جن دره و سوبلاغ هستن که شیب عمومی اون‌ها موجب شکل گیری رودخانه‌های فصلی هم شده

کاربرد سنگ در روستای ورکان

مصالح بومی استفاده شده در ورکان به دلیل قرار گرفتن معدن در نزدیکی این روستا، عمده مصالح خانه ها و بناهای این روستا سنگ می باشد که این سنگ هم در پی خانه و هم در نما وهم در کف خانه استفاده شده است. قدمت این روستا به بیش از چهارصد سال میرسه که مکان اون هم در، کوهپایه‌های زاگرس مرکزی قرار گرفته و به دلیل کوهستانی بودن و طبیعت زیبای منحصر به فردی که داره از مناطق بکر به شمار میره.

 قسمت مرکزی، و تقریبا هسته اصلی روستای ورکانه در اطراف قنات شکل گرفته که قدمت نسبتا طولانی داره و به دوران، صفوی هم برمیگرده.

جاذبه‌های گردشگری ورکانه

 این روستا علاوه بر معماری جذابی که دارد، دارای درختانی از قبیل : زردآلو، گردو و انگور و سیب هست که  باعث شده زیبایی این روستا دو چندان شود.

همچنینی این روستا خیلی تمیز و بهداشتی است که همین مساله مهمترین نکته در بین گردشگران می باشد. روستای ورکانه دارای موسیقی خاص با اشعار بابا طاهر عریان و آذری با موسیقی هست که در مراسم شادی، و عروسی‏‌ها  از این موسیقی استفاده می کنند.

بهترین فصل رفتن به این روستا

با اینکه  روستا  ورکانه  روستایی است که در هر چهار فصل زیبایی خاص خود را دارد ولی اگر می خواهید درهنگام رفتن به این روستا باغ های زیبای روستا را سرحال ببینید وعشایر عزیز کشورمان را در کنار خود حس کنید، بهار و تابستان می تواند گزینه خوبی باشد.

 

مرتبط:

از گروه هتل های هما چه می دانید؟