از پل تاریخی میربهاءالدین زنجان چه می دانید؟

از پل تاریخی میربهاءالدین زنجان چه می دانید؟

  • مجله چتراتا
172

پلی آجری و بسیار زیبا در زمان قاجاریه بر روی رودخانه زنجانرود احداث شد که تا امروز استوار و پابرجا باقی مانده است. قدمت این پل یکصد سال است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.این پل توسط یکی از متمولین شهر زنجان و در سال ۱۳۱۲ هجری قمری ساخته شده است.

از پل تاریخی میربهاءالدین زنجان چه می دانید؟

پلی آجری و بسیار زیبا در زمان قاجاریه بر روی رودخانه زنجانرود احداث شد که تا امروز استوار و پابرجا باقی مانده است. قدمت این پل یکصد سال است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.این پل توسط یکی از متمولین شهر زنجان و  در سال ۱۳۱۲ هجری قمری ساخته شده است.

پل میر بهاءالدین کجاست؟

زنجان در شمال غربی ایران واقع شده است و پل میر بهاءالدین در محور جنوبی اطراف شهر زنجان و در مسیر زنجان به کردستان ساخته شده است.

سازنده پل میر بهاءالدین چه کسی بود؟

میربهاءالدین در مدت ۷۶ سال زندگی خود درماندگان زیادی را پناه داد و آثار و ابنیه زیادی به جای گذاشت. از جمله همین پل ارتباطی میان زنجان و کردستان بر روی رود قزل اوزن که در ۲۰ فرسنگی جنوب غربی زنجان احداث شده و تاریخ ساخت آن به موجب کتیبه‌ای که در زیر یکی از طاق‌های آن موجود است، به زمان ناصرالدین شاه و سال ۱۳۱۰ هجری قمری درج شده است.همچنین این شخص یک حمام واقع در بازار زنجان و یک باب مسجد و یک آب انبار در همان محل نیز ساخته است.

ویژگی های پل میر بهاءالدین چیست؟

این پل تاریخی یکصد متر طول دارد و از جنس آجر است. عرض پل نزدیک هفت متر است. ارتفاع پل میر بهاءالدین نیز در بلندترین نقطه آن به یازده متر می رسد.این پل تاریخی همچنین سه دهانه با طاق جناغی دارد که دهانه های ابتدایی و انتهایی کوچکتر هستند

پایه های پل میربهالدین از سنگ و ملات آهکی ساخته شده است و برای کم کردن وزن پل، فضاهای کناری سه دهانه پل را توخالی ساخته اند تا تحمل آن افزایش پیدا کند. این فضاهای تو خالی برای عبور آب های طغیانی نیز به کار می روند.

از نام های دیگر این پل می توان به پل کهنه و همچنین پل اژدهاتو اشاره کرد. البته فضای سبزی که در اطراف این پل تاریخی وجود دارد، مناسب پیک نیک و یک گشت نیم روزی خانوادگی است. فقط حتماً به این نکته توجه داشته باشید که قبل از بازدید از پل، آب و هوای منطقه را چک کنید.

جاذبه های گردشگری شهر زنجان

زنجان را می توان از شهرهای قدیمی و سنتی ایران قلمداد کرد که دارای بزرگترین بازار سرپوشیده کشور می باشد. در این شهر که به پایتخت شور و شعور حسینی نیز شناخته می شود مساجد و بناهای تاریخی زیادی دیده می شود که از جمله آن می توان مسجد جامع و مسجد چهل ستون را اشاره کرد. حمام قدیمی و کاروانسرای ملک و موزه جذاب رختشویخانه و مردان نمکی و گنبد زیبای سلطانیه از دیگر مکان های گردشگری و تاریخی زنجان می باشند. همچنین شهر زنجان را می توان یک شهر دانشجویی به حساب اورد زیرا در این شهر چندین دانشگاه در رشته های مختلف وجود دارد و به دلیل نزدیکی به گیلان و البرز همواره پذیرای تعداد بسیاری از دانشجویان این مناطق می باشد. در نزدیکی شهر زنجان و در چهل کیلومتری آن غار زیبایی با نام کتله خور قرار دارد که از لحاظ زمین شناسی جزو غارهای مهم ایران است.

 

مرتبط:

بهترین تفریحات آبی تابستان