آشنایی با روستای زیبای وانشان در گلپایگان

آشنایی با روستای زیبای وانشان در گلپایگان

  • مجله چتراتا
172

شهر گلپایگان در استان اصفهان شهری تاریخی و کهن است که دارای جاذبه های ارزشمند و بیشماری می باشد . قدمت این شهر را به دوران حکومت کیانیان نسبت داده اند که در واقع دوران پاره سنگی میانه و نوسنگی است .در زمانهای دور شهر گلپایگان به نامهای دیگری از قبیل : «وردپاتکان» یا «سرزمین گل‌های سرخ»، شهرت داشته است

آشنایی با روستای زیبای وانشان در گلپایگان

این مطلب از چتراتا را به یک مکان تاریخی در استان اصفهان و شهری پر از جاذبه های زیبا وجذاب اختصاص داده ایم که با رفتن به این مکان شما میتوانید لحظات خوشی را برای خود رقم بزنید.

شهرگلپایگان

 شهر گلپایگان در استان اصفهان شهری تاریخی و کهن است که دارای  جاذبه های ارزشمند و بیشماری می باشد . قدمت این شهر را به دوران حکومت کیانیان نسبت داده اند که در واقع دوران پاره سنگی میانه و نوسنگی است .در زمانهای دور شهر گلپایگان به نامهای دیگری از قبیل : «وردپاتکان» یا «سرزمین گل‌های سرخ»، شهرت داشته است

روستای وانشان در شهر گلپایگان

این منطقه وسیع وجذاب ، از کهن ‌ترین خاستگاه‌ های تمدنی در نجد ایران است.روستای وانشان همانند شهر خود دارای ابنیه تاریخی جذابی می باشد و چون دارای آب وهوای خوب و دل انگیزی است. سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند شما بارفتن به این روستا هم سرسبزی وآب وهوای خوب را تجربه میکنید هم ابنیه وآثار تاریخی بسیاری را نظاره گر می شوید .

چرا نام وانشان را بر این روستا نهاده اند؟

 این روستا که از لحاظ موقعیت جغرافیای در ارتفاعات قرار دارد و آب وهوای بسیار دلپذیری دارد نام آن را مردمان بومی ومحلی انتخاب کرده اند که به دوگونه (وانشان) و (ونیشون) هم تلفظ می شود.

قدمت روستای وانشان در اصفهان

قدمت این روستا را براساس یک بقعه تاریخی به قرن دهم نسبت داده اند  و در کنار این بقعه یک درخت عظیم  و کهن  قرار دارد که عمر این درخت حدودا هزار سال تخمین زده شده است. همچنین حدود ده سال پیش غاری ادر این منظقه یافت شد که در آن استخوانهای انسانها و ظروف سفالی در دل کوه کشف شد که باستان شناسان عمر آن را به سه هزار سال پیش نسبت داده اند.

 همچنین کتیبه ای در این امامزاده موجود است که این کتیبه بر فراز بقعه چهارگوش آجری گنبدی هرمی و دوازده ترکی رسم شده است و البته صندوقی در این امامزاده یافت شده است  که روی آن آیاتی از قرآن مجید نوشته شده و کلمه «صندوق شاه حسین فرید ونشکوه» دیده می‌ شود.

معماری امامزاده در روستای وانشان

 شما با رفتن به این امامزاده پی به قدمت آن خواهید برد زیرا یک صنوق چوبی منبت کاری شده در گوشه اتاق جلوه گری می کند. همچنین فضایی به شکل مستطیل  با سقفی تیرپوش قابل مشاهده است. زیر سقف چوبی نقاشی و خوشنویسی با خط نستعلیق دیده می‌ شود که کار استاد محمود نجار و استاد یوسف خوانساری است.

دیگر آثار دیدنی اطراف گلپایگان

ارگ تاریخی گوگد

دراین شهر آثار جذاب دیگری که دارای قدمت چهارصد ساله است موجود است  و آن ارگ تاریخی گوگد است که این ارگ دارای بنای قدیمی و کهن  است و روایتهایی موجود است مبنی بر اینکه نیمی از ساختمان این ارگ مهریه همسر علیخان بوده که توسط به همسرش واگذار شده بوده است؛ بنابراین از آن زمان این ارگ به «ارگ علیخانی» نیز شهرت یافت.

 

مرتبط:

آشنایی با دهکده چوبین نیشابور