تکیه معاون الملک کرمانشاه

تکیه معاون الملک کرمانشاه

  • مجله چتراتا
172

تکیه معاون الملک این تکیه کهن از لحاظ موقعیت جغرافیایی دراستان کرمانشاه واقع شده است و به دستور حسین خان معین‌الرعایا که وی پدر بزرگ استاد و شاعر معاصر رحیم معینی کرمانشاهی بوده است بنا شده است.

تکیه معاون الملک کرمانشاه

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا شما را با یک مکان قدیمی در یک محله قدیمی آشنا کنیم که دیدن آن میتواند بسیار جذاب و شگفت انگیز باشد زیرا همانند گوهری نفیس در غرب کشور می باشد ، پیش بهتر است ما را در این بخش همراهی کنید تا با این گوهر زیبا آشنا شوید.

تکیه معاون الملک

این تکیه کهن از لحاظ موقعیت جغرافیایی دراستان کرمانشاه واقع شده است و به دستور حسین خان معین‌الرعایا که وی پدر بزرگ استاد و شاعر معاصر رحیم معینی کرمانشاهی بوده است بنا شده است.

در واقع قسمتی از این تکیه برای برگزاری مراسمات مذهبی وتعزیه وسوگواری امام حسین مورد استفاده قرار می رفته است.اهالی این منطقه هنوز هم این محله را با نام قدیمی آن که آبشوران بوده است می شناسند ولی اکنون در گودی قرار دارد که برای ورود چند پله می خورد.

قدمت تکیه معاون الملک

محققان پیشینه ساخت این تکیه را به دوران قاجار یعنی حدودا صدوچهارده سال پیش می دانند

همچنین بنای این تکیه در سال هزاروسیصد  وبیست هجری قمری ساخته شده است.

معماری و کاشی‌کاری معاون الملک

 این عمارت به سه بخش تقسیم می شود  که این سه بخش شامل: زینبیه ، عباسیه و حسینیه می باشد. ودارای سه درب می باشد زیرا در گذشته هریک از درب ها برای آمد و شد هیئت های عزاداری استفاده می شد. ولی امروزه فقط یک درب آن باز است.

بی شک میشود گفت که زیباترین ونفیس ترین کاشیها در این بنا استفاده شده است که شامل دونوع بودند:کاشیهای هفت رنگ وکاشیهای برجسته ،که از هر لحاظ بی مانند بوده اند و همه آنها دارای رنگهای صددرصد طبیعی می باشند و با دیدنشان میتوان پیوندی از معماری وکاشی کاری  را احساس کرد.

بهتراست بدانید که برای معماری این بنا از هنرمندانی اعم از : حسن تهرانی ، حاج حسن کاشی‌پز تهرانی،حسین خطاط.. استفاده شده است.

سرنوشت تکیه معاون الملک

متاسفانه گروهی از مشروطه خواهان در سال هزارو دویست هشتاد وهشت  این بنای باارزش را به توپ بستند و آن را به آتش کشیدند و حسین خان معین‌الرعایا را ترور کردند.

همچنین مرمت وباز سازی این بنا سالها طول کشید نهایتا در سال هزار وسیصد وبیست  شمسی میرزا حسن خان معاون‌الملک این بنا را خریداری کرد و شروع به مرمت وبازسازی آن کرد.

در اواخر عمر حسن خان به دلیل اینکه حکومت از قاجار به پهلوی تغییر کرده بود ویرانی این بنا هم آغاز شد که البته با نظرات سید محمد ميبدی و آقا شیخ محمدهادی جلیلی ،بخش عباسیه را به مدرسه تبدیل کردند تا از فواید بدست آمده از این مدرسه بتوانند این بنا را مجددا بازسازی کنند.

 

مرتبط:

از روستای لفورک چه اطلاعاتی دارید؟