معرفی غار ده شیخ یاسوج

معرفی غار ده شیخ یاسوج

  • مجله چتراتا
172

این غار زیبا از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهر یاسوج واقع شده است و این غار باستانی بین عموم مردم لقب غار علی صدر دو را دارد.غار ده شیخ جز غارهای آهکی گردش پذیر ایران می باشد که دارای محبوبیت و مشهوریت زیادی بین عموم مردم می باشد واز لحاظ عمق و وسعت دارای رتبه دوم کشوری بین غارها می باشد.

معرفی غار ده شیخ  یاسوج

این غار زیبا از لحاظ موقعیت جغرافیایی در شهر یاسوج  واقع شده است و این غار باستانی بین عموم مردم لقب غار علی صدر دو را دارد.غار ده شیخ جز غارهای آهکی گردش پذیر ایران می باشد که دارای محبوبیت و مشهوریت زیادی بین عموم مردم می باشد واز لحاظ عمق و وسعت دارای رتبه دوم کشوری بین غارها می باشد.

بهتر است بدانید که این غار در طول زمان به علت ریزش نزولات جوی حفره هایی در غار شکل گرفته است و همین مساله باعث شده است تا آب موجود در غارها از طریق این حفره ها به بیرون راه پیدا کند و قندیل هایی را تشکیل دهد.

قدمت غار ده شیخ

محققان و زمین شناسان قدمت این غار زیبا و تاریخی را حدودا صدوسی و پنج میلیون سال تخمین زده اند و در دوره دوم زمین شناسی پدید آمده است  و براساس کاوشهای صورت گرفته توانسته اند تا سفاله و استخوانهایی را دراین غار کشف کنند که نشاندهنده اقامت انسانها در این غار در زمانهای خیلی دور بوده است .

کارشناسان قدمت سفالهای کشف شده در این غار را به پیش از اسلام نسبت می دهند.

وجه تسمیه غار ده شیخ

نام این غار برگرفته از موقعیت جغرافیایی آن است در بالا دست روستایی به همین نام قرار دارد که نام این غار برگرفته از نام روستا می باشد.

ویژگی های غار ده شیخ

شما با رفتن به این غار از ویژگی های منحصر به فرد آن آگاهی پیدا می کنید که چند نمونه از آن را برای شما عزیزان بازگو میکنیم.

هوای درون غار ازعجایب است

یکی از شگفتیهای این غار هوای درون غار می باشد به طوری که شما در تابستانها هوای سرد و در زمستانها هوای گرم را در درون غار تجربه خواهید کرد که بسیار اسرار آمیز است.

عبور پرچالش از درون غار

 دهانه غار ده شیخ دارای ارتفاعی بالغ بر هزار و ششصد وهفتاد متر می باشد که بسیار باریک و تنگ است و در ابتدا شما باید حدودا پنج الی شش متر را به صورت نیم خیز بروید.دهانه غار ده شیخ دقیقا رو به قله قاش مستان ،دنا می باشد و براساس بررسیهای انجام شده ارتفاع این غار در برخی نقاط به هفت متر می رسد

هفت دالان رازآلود غار ده شیخ

یکی دیگر از شگفتی های غار وجود دالانهای مختلف در درون غار می باشد  که حدودا هفت دالان می باشد و ارتفاع بعضی از آنها به هفت متر می رسد. واین دالانها به وسیله حوضچه هایی به هم متصل می شوند.

مرتبط:

با دره و آبشار شگفت انگیز کشیت بیشتر آشنا شوید