همه چیز در مورد چشمه گل رامیان

همه چیز در مورد چشمه گل رامیان

  • مجله چتراتا
172

این چشمه زیبا و بکر در جنوب شهرستان رامیان واقع شده است ویکی از تفرجگاههای مسافران از شهرهای مختلف می باشد.این دریاچه از عمیق ترین در یاچه های جهان محسوب می شود که عمق آن در حدود هشتاد متر می باشد.

 

همه چیز در مورد چشمه گل رامیان

استان گلستان، یکی از استان های زیبا در شمال کشور می باشد که دارای جاذبه های زیبا و دیدنی می باشد که دل هر انسانی را می رباید. در این مطلب از چتراتا قصد داریم دریاچه گل رامیان را به شما عزیزان معرفی کنیم .

چشمه گل رامیان

این چشمه زیبا و بکر در جنوب شهرستان رامیان واقع شده است ویکی از تفرجگاههای مسافران از شهرهای مختلف می باشد.این دریاچه از عمیق ترین در یاچه های جهان محسوب می شود  که عمق آن در حدود هشتاد متر می باشد.

این چشمه شگفت انگیز خود را در دامنه کوهی که آن را پنهان خانه می نامند و جنگلی از درختان انبوه و سربه فلک کشید،پنهان کرده است.چشمه گل رامیان که از لحاظ ظاهری به صورت چاله ای بیضی شکل  می باشد و مانند یک تشت دیده می‌شود، در اثر فرونشست در سطح تشکیلات آهکی شکل گرفته است.

لازم به ذکر است که چشمه گل رامیان که پیش تر گفتیم یکی از عمیق‌ترین و سردترین چشمه‌های آب جهان به شمار می‌رود ، در گذشته چهل و چهار متر عمق و هم اکنون در حدود هشتاد متر عمق دارد.

همچنین ارتفاع این چشمه در حدود سیصدوبیست متر از سطح دریا قرار دارد که طول آن نود متر  و عرض آن هشتاد متر می باشد و وسعتی در حدود هفتصدوبیست متر دارد.

رنگ سبز تیره خاص این چشمه که در بین منطقه آن را خاص کرده است و بهتر است بدانید که این رنگ به‌دلیل عمق زیاد این چشمه است.منبع آب چشمه از کف چشمه می باشد و هیچ ورودی دیگری ندارد. یک مجرای خروج آب نیز دارد که سرریز آن به رودخانه قره‌چای رامیان که یکی از شاخه‌های گرگانرود است، وارد می‌شود و شالیزارها و زمین‌های زراعی اطراف را نیز سیراب می‌کند.

دراین چشمه شما می توانید ماهیان زیادی را مشاهده کنید که این ماهیان دارای ارزش صید هستند و همچنین پوشش گیاهی همچون درختان پهن برگ، بلوط و درختچه‌های ولیک دارد .

ذخیره‌گاه جنگلی سرو زربین یا سرو کوهی در نزدیکی گل رامیان واقع است. البته ارتفاعات این محدوده، از جنگل‌های باستانی بسیار با ارزش تشکیل شده است که متأسفانه بیش از یک دهه است که به‌جای آن‌ها، توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع، درختان سوزنی برگ کاشته شده است.

القاب دیگر چشمه گل

در این منطقه به دلیل اینکه بیشتر مردمان ترک‌نژاد و از ایل گرایلی هستند و  به همین دلیل نام این چشمه از زبان ترکی گرفته شده باشد. «گل» در ترکی به  معنای منطقه‌ای گود و عمیق  می باشد  که آب در آن جمع می‌شود و تلفظ دقیق آن نیز در ترکی «گو‌ئل» است. البته خود واژه گل، معنی چشمه جوشان را می‌دهد.

نام دیگر این دریاچه که برگرفته از رنگ کبودی آن است،کبود استخر می باشد که این نام در منابع عصر صفوی و قاجار هم دیده می شود.بر اساس روایات های متعدد ،  این چشمه زیبا به نام‌های دالان بهشت و پلنگ سره، نیز در بین مردم شناخته شده است .

 

موقعیت دقیق مکانی چشمه گل

موقعیت جغرافیایی این چشمه در جنوب شهرستان رامیان در گلستان واقع شده است. این چشمه در مسیر جاده رامیان - النگ در دامنه کوه تپه‌آرام، قلعه ماران و رشته کوه خاکسار واقع شده و در حاشیه شرقی آن رودخانه قره چای در جهت جنوبی شمالی جریان دارد.

بهترین فصل بازدید از چشمه گل رامیان

این چشمه که در هر فصل زیبایی خاص خود را دارد و میتواند شما را شگفت زده کند ولی فصل بهار و تابستان میتواند از سایر فصل ها گزینه مناسب تری باشد. در فصل پاییز نیز از لحاظ برگ های رنگی بسیار خوش آب و رنگ می شود ولی باید از لحاظ مسیر و لغزندگی جاده مراقب باشید.

 

 

مرتبط:

آشنایی با آبشار زیبای کبودوال در گلستان