لیستی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی خاورمیانه

لیستی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی خاورمیانه

  • مجله چتراتا
172

یکی از نواحی جغرافیایی زمین که شگفتی‌های طبیعی بسیاری دارد، خاورمیانه است. کسانی که اهل این منطقه نیستند، معمولاً تصویر ذهنی‌ که از آن دارند مکانی پر آشوب و جنگی و خاکستری است که بیابان های شنی و مسطح آنرا فرا گرفته است. اما در بیشتر موارد اشتباه می‌کنند

لیستی از شگفت انگیزترین جاذبه های طبیعی خاورمیانه

یکی از نواحی جغرافیایی زمین که شگفتی‌های طبیعی بسیاری دارد، خاورمیانه است.  کسانی که اهل این منطقه نیستند، معمولاً تصویر ذهنی‌ که از آن دارند مکانی پر آشوب و جنگی و خاکستری است که بیابان های شنی و مسطح آنرا فرا گرفته است. اما در بیشتر موارد اشتباه می‌کنند. در ادامه درباره چند مورد از شگفتی‌های خاورمیانه خواهید خواند که تقریباً باورنکردنی هستند، پس همراه چتراتا  بمانید.

1.    گنبدهای نمکی، صخره های مجسمه ای و دره رنگین کمان در ایران

الماس جغرافیایی کوچکی در ایران این مهم را ثابت می کند و آن جزیره زیبای هرمز است که با اینکه کوچک است ولی شگفتی های بزرگی را در خود جای داده است. جایی که وجب به وجب آن را تپه ها و صخره هایی دیده می شود که انگار هر کدام داستان مجزایی برای گفتن دارند.

همچنین تنها برج هایی که در اینجا خواهید دید، کوه های طبیعی و گنبدهای نمکی هستند که آن ها را سنگ نمک های عظیمی از سطح زمین به بالا کشانده است.

2.    عمیق ترین دریاچه زیاده‌شور در جهان

به دریاچه ای که غلظت نمک یا همان سدیم کلرید در آن به قدری است که از میزان شوری آب دریا بالاتر است دریاچه زیاده شوره می گویند. این دریاچه که در پایین ترین نقطه زمین واقع شده و در مرز اردن و سرزمین های فلسطین قرار گرفته از شوری بالایی برخوردار است که باعث می شود که کسی در این دریا غرق نشود و به همین دلیل این دریاچه به دریای مرده نیز معروف شده است.

3.    واحه ای در بیابان عربستان

به دلیل جریان آب بهاری در عربستان که به طور مداوم آب را عرضه می کند و رنگ سبزی را به این منطقه هدیه می دهد که به شکل چمنزار، درختچه و درختان نخل در مقابل پس زمینه ای از رنگ ها مانند زرد و نارنجی در صخره ها، آنچنان زیبا و دوست داشتنی است که این بیابان را خاص و دلپذیر می کند.

4.    جزیره سوکوترا، کشور یمن

جزیره سوکوترا،  در دریای عرب و به‌ دور از خشکی‌ها قرار گرفته است و گونه‌هایی از حیات در آن تکامل یافته‌اند که هیچ جای دیگر یافت نمی‌شوند. یک نمونه از آن درخت خون اژدهای قرمز است .

5.    کوه آرارات، کشور ترکیه

این کوه های سر به فلک کشیده  با بیش از پنج هزار متر ارتفاع در یکی از شرقی‌ترین نواحی کشور ترکیه واقع شده است و مرز بین ایران و ارمنستان را مشخص می‌کند. نمایی که می‌بینید از شصت و پنج کیلومتری شمال آن در شهر ایروان از کشور ارمنستان گرفته شده است.

6.    غار در حال رشد لبنان

به محض اینکه وارد غار در حال رشد در شمال بیروت می شوید، متوجه خواهید شد که چرا این سیستم غاری در بین زیباترین جاذبه های جهان قرار دارد. در این غار ستون ها و پرده ها و شمع هایی را می بینید که شبیه یک کلیسای کوچک اند و توسط استلاگتیت و استلاگمیت های درون غار ساخته شده اند.

همچنین اجازه دهید که قایق شما  را به بخش های پایین تری در غار ببرد که با آرامشی عجیب وارد قسمتی خواهید شد که تشکل های سنگ آهکی دارد که می تواند دیدنی باشد که همچنان در حال رشد می باشند.

7.    آبدره موسندم، کشور عمان

این تنگه خلیج‌فارس را از خلیج عمان جدا می‌سازد. در مقایسه با آب دره ‌های کشور اروپایی نروژ، اینها با حرکت‌های یخچالی ایجاد نشده‌اند و به‌صورت تکتو نیکی پدیدار گشته‌اند.

8.    تپه های شنی برای چندین روز در ربع‌الخالی

این پدیده خارق العاده در بزرگترین صحرای شن و ماسه در جهان، باعث شده که این منطقه به ربع الخالی معروف شود. این جاذبه، حدودا یک ربع کل شبه جزیره عربستان را دربر می گیرد که هشتاد درصد آن در عربستان سعودی و بیست درصد باقی مانده در بخش هایی از عمان، امارات متحده عربی و یمن قرار دارد.

وزش بادهای شدید می توانند شکل های جدید و متنوعی را به این تپه های شنی بدهند. همچنین به دلیل وسعت بالای این منطقه، قسمت های میانی این منطقه هنوز هم ناشناخته است و جایی محسوب می شود که هنوز هیچ بشری پای به آن نگذاشته است و با اینکه در این منطقه باران کم می بارد اما در فصل بهار، گل های ریز و کوچکی در آن دیده می شوند.

 

مرتبط:

معرفی هشت تله کابین معروف در ایران