اطلاعات مفید در مورد زیگورات چغازنبیل

اطلاعات مفید در مورد زیگورات چغازنبیل

  • مجله چتراتا
172

این لغت در زبانهای مختلف تلفظ های متفاوتی هم داشته است به طوری که در زبان ایلامی زیقورتو و در زبان سومری زیقورات تلفظ می شده است و از معماری منحصر به فردی برخوردار است

اطلاعات مفید در مورد زیگورات چغازنبیل

این اثر زیبا و تاریخی از لحاظ جغرافیایی در شهر باستانی شوش قرار گرفته است و در فهرست یونسکو هم ثبت شده است . بهتر است بدانید که زیگورات چغازنبیل همزمان با نقش جهان اصفهان و تخت جمشید شیراز ساخته شده است.

طی کاوشهای صورت گرفته توسط فرانسویان ،آنها توانسته اند نوشته ها وکتیبه هایی را به زبان میخی ، ایلامی ، سومری ،  اکدی ،کشف کنند و خود این مساله میتواند نشانه بارزی از این باشد که ایلام سرزمین شوشان ،اوان ،انشان و شیماشکی بوده است.

زیگورات به چه می گویند؟

این لغت در زبانهای مختلف تلفظ های متفاوتی هم داشته است به طوری که در زبان ایلامی زیقورتو و در زبان سومری زیقورات تلفظ می شده است و از معماری منحصر به فردی برخوردار است به طوریکه نوع معماری آیینی ومذهبی را شما میتوانید در این سازه مشاهده کنید وساختاری همانند قیف و برج دارد و به صورت طبقه ای می باشد که همین موضوع باعث می شود تا آنها به خدایان خود در طبقات بالاتر نزدیک شوند.

تاریخ ساخت این بنا را به زمان آشوریها و بابلی ها در بین النهرین نسبت می دهند. بهتر است بدانید که زیگورات چغازنبیل دارای تفاوتهای با زیگورات بین النهرین می باشد به طوری که سازهای چغازنبیل هرکدام شالوه مجزایی دارد و از کف زمین ساخته می شود ولی در بین النهرین طبقات فوقانی بر روی طبقات زیرین قرار می گیرد

چرا زیگورات چغازنبیل  را بدین نام نهادنده اند؟

مردمان محلی  و بومی به تپه های  غیر طبیعی  (چغا ) می گویند و زنبیل هم که دارای معنای واضحی می باشد و بین عموم معنای سبد را می دهد و چون شکل ظاهری این بنا به صورت طبقه ای وپله ای بوده است تا قبل از اینکه باستان شناسان حفاری هایی را در این منطقه انجام دهند این مکان همانند سبد وارونه ای بوده است که به آن چغازنبیل می گویند.

اطراف این بنا سنگفرش می باشد و در بعضی از جاهای آن شما میتوانید جای  پای بچه را مشاهده کنید که علت این نماد مشخص نیست.

چغازنبیل مکانی برای ستایس و نیایش بوده است که در زمانهای قدیم مکانهایی که به صورت نیایشگاه بوده شکل هرمی داشته اند و این اعتقاد را داشتند که خدایان به وسیله این پلها راحتتر میتواند به آسمان بروند ومجددا به زمین بازگردند.

معماری چغازنبیل

نمای بیرونی این بنای باشکوه از تزییناتی استفاده شده است که همانند گل میخ می باشد و این تزیینات در زمره قدیمیترین کاشیهای جهان می باشد و شما میتوانید در دورتادور این بنا آجرهایی را به خط  میخی -ایلامی مشاهده نمایید که این خطوط نشانگر نام سازنده بنا و هدف از ساختن آن است.

شما در محوطه زیگورات چغازنبیل می توانید سه حصار متحدالمرکز را مشاهده نمایید که در مرکز آنها یک ذیقورات و در قسمت بیرونی ومیانی سازه کاخه وخانه ها موجود می باشد.

 

مرتبط:

آیا می دانید دروازه جهنم در کجاست؟