آشنایی با دهکده چوبین نیشابور

آشنایی با دهکده چوبین نیشابور

  • مجله چتراتا
172

این دهکده زیبا و منحصربه فرد که ظاهری متفاوت از سایر دهکده ها دارد و شما با دیدن آن میتوانید لحظه ای تامل کنید و اوج هنر و زیبایی را در این مکان نظاره گر شوید .دهکده چوبین برای ساخت آن از چوب استفاده شده است و در واقع درکنار مصالح خاص فرهنگ وتاریخ این مرز وبوم هم کاملا درهنگام ساخت مورد توجه بوده است

آشنایی با دهکده چوبین نیشابور

در این مطلب از چتراتا قصد داریم تا روستایی را به شما معرفی کنیم که از لحاظ ظاهری با بسیاری از روستاها متفاوت است  و  همین متفاوت بودن آن باعث جذابیت آن شده است. پس با ما همراه باشید تا دهکده چوبین نیشابور را به شما معرفی کنیم.

دهکده چوبین نیشابور

 این دهکده زیبا  و منحصربه فرد که ظاهری متفاوت از سایر دهکده ها دارد و شما با دیدن آن میتوانید لحظه ای تامل کنید  و اوج هنر و زیبایی را در این مکان نظاره گر شوید .دهکده چوبین برای ساخت آن از چوب استفاده شده است و در واقع درکنار مصالح خاص فرهنگ وتاریخ این مرز وبوم هم کاملا درهنگام ساخت مورد توجه بوده است. هنگام ساخت این خانه های چوبی معماران آنها برای حوادث طبیعی از قبیل زلزله و برف و .. تدابیری اندیشیده اند تابتوانند طول عمر این بناها را افزایش دهند.

معماری دهکده چوبین

یکی از معماران زبردست این دهکده مهندس حمید مجتهدی از نوادگان  محمد کاظم خراسانی  است  که نهایت ظرافت و زیبایی را دراین بنا به کار برده است.در واقع این اثر یک سازه نیست بلکه یک اثر تاریخی وهنری است و میتوان گفت یک دهکده اکولوژیکی در ایران محسوب میشود. بعداز فوت این معمار هنرمند مدیریت  این مکان را همسر ایشان که دارای  تحصیلات نقاشی از دانشگاه آمریکا بودند برعهده گرفتند.

بهترین زمان رفتن به این روستا

فصل بهار و تابستان معمولا در بسیاری از نقاط ایران دارای آب وهوای خوب و دلپذیری می باشد ومناسب گردشگری است البته فصل پاییز هم زیبایی  خاص خود را دارد که دیدنش در این فصل هم خالی از لطف نیست.همچنین برای تزیینات داخلی ساختمان های چوبی این دهکده از نورپردازی های زیبایی استفاده شده است که جلوه اینها را دو برابر می کند و عمده چوبهای آنها  کاج، سپیدار، اشن ، گیلاس، گلابی، زبان گنجشک، گردو و توت می باشد.

لازم به ذکر است که این دهکده دارای باغ های میوه هم می باشد و همچنین تنوری که با چوب میسوزد و برای تهیه نان از آن استفاه می شود.

نخستین مسجد چوبی جهان

در این دهکده شما میتوانید نخستین مسجد چوبی جهان را نظاره گر شوید که وسعتی بالغ بر دویست مترمربع دارد  و مناره های آن حدودا سیزده متر ارتفاع از سطح زمین را دارند،همچنین این بنا در برابر زلزله مقاوم میباشد.

مسجد چوبی که از لحاظ ظاهری شبیه کشتی وارونه است و برای ساخت آن حدودا دوسال تلاش کرده اند و از چهل تن چوب استفاده کرده اند.

تمامی اجزای این مسجد ازقبیل :دیواره‌ها، کابینت ها و سینی‌ های و تجهیزات آبدارخانه مسجد همه از جنس چوب می باشد. البته یک ایوان در بیرون دارد که قسمت کف آن از خشت ساخته شده است و بر روی آن شش الی هفت کتیبه موجود می باشد.

 

مرتبط:

از گروه هتل های هما چه می دانید